Wat is Dry Needling?

Dry Needling is een ‘evidence based’ therapievorm gericht op het snel de-activeren van pijnpunten in de skeletspieren. Het effect van Dry Needling is, dat het aanprikken van de pijnpunten een Local Twitch Respons (LTR) geeft, een lokale spierreactie of schok in de spier, direct gevolgd door een ontspanning in die spier.

Het opwekken van een LTR (spierreactie) is het doel van de behandeling, waarmee de vicieuze cirkel van spanning en pijn als reflex wordt doorbroken. Daardoor is een pijnlijke beperking door de spierpijn direct opgeheven en kan de spier de normale functie weer aan, zowel in rek als ook in kracht.

Wanneer Dry Needling?

De behandeling kenmerkt zich door het inbrengen van een speciale, gesteriliseerde naald (door de huid heen). Het inbrengen gebeurd in pijnpunten in de spieren die bij testen een verminderde kracht, coördinatie, lenigheid en uithoudingsvermogen hebben laten zien. Na het inbrengen van de naald reageert de spier met een voelbare en waarneembare verbetering.

Voorbeelden van klachten die kunnen worden behandeld:

• Overbelasting van spieren
  • Schouderpijn – rugpijn – nekpijn
  • Tenniselleboog
  • Langdurig bestaande (chronische) pijnklachten

Erkenning

Dry Needling is erkend door het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie.

Frans van Schendel heeft zijn opleiding gedaan bij het opleidingsinstituut Myopain te Amsterdam. Deze opleiding sluit als enige af met een theorie- en praktijkexamen met daaruit voortvloeiende accreditatiepunten voor de registratie.